Anders leren met paarden!

Annemiek & Co • nov. 23, 2020

Een methode waarbij kinderen vanaf groep 4 van de basisschool mogen leren vanuit hun eigen leerstijl.

Meer en meer kinderen lopen tegenwoordig helaas vast op school. Leuke, creatieve en vaak ook sportieve kinderen die te maken krijgen met faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en/of gedragsproblemen.
Deze kinderen ervaren met Anders leren met paarden dat ze wel degelijk kunnen leren omdat de lesstof aansluit bij hun rechtsgeoriënteerde leerstijl: in beweging en visueel-kinesthetisch in plaats van stilzittend en auditief-digitaal. 
Anders leren met paarden is een combinatie van cognitieve coaching (het opnemen van lesstof) en sociaal-emotionele coaching.  
 
Met Anders leren met paarden leer je in beweging en interactief (visueel-kinesthetisch) in plaats van stilzittend informatie tot je nemen via met name het gehoor (auditief). 
Door de driedimensionale beweging en de hogere lichaamstemperatuur van het paard communiceren beide hersenhelften optimaal zodat de lesstof goed beklijft. Het paard zorgt voor evenwicht in het rationele en emotionele brein, het zogenaamd limbische evenwicht.
Tijdens de oefeningen op en naast het paard doen alle zintuigen mee. Een paard oordeelt niet over je, waardoor je je veilig en vertrouwd voelt bij een paard. Vanuit veiligheid kan je beter leren.
Naast veiligheid en vertrouwen, gaat het bij een paard ook over andere kwaliteiten, zoals contact maken, duidelijk weten wat je wilt, overtuigend optreden en grenzen aangeven. 
Het paard reageert op hoe je je werkelijk voelt, niet op hoe je je voordoet. 
Omdat paarden zoveel impact hebben, zal de leerervaring minder snel vergeten worden dan in een regulier traject. 

Elke sessie start met een korte, visuele instructie, de leerstof wordt topdown aangeboden: je krijgt eerst een totaaloverzicht op papier. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. 
In de paddock wordt deze topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd kunnen worden en het kind er een beeld bij heeft. 
Na het klaarmaken van het paard volgt een warming-up met braingymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten communiceren. Vervolgens wordt de leerstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard.

Het kind stelt samen met zijn ouder(s) een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dit kan variëren van een losse module tot een langer traject van verschillende modules. Er kan worden gekozen uit spelling, werkwoordspeling, klokkijken analoog/digitaal, ruimtelijke oriëntatie, tafels, optellen/aftrekken en mindset.

Ook coaching op maat is mogelijk waarbij dieper wordt ingegaan op de executieve functies: vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen leren. 


door Annemiek & Co 20 apr., 2022
Voel jij j ook zo lekker in je comfortzone? Het is ook een fijne plek om te zijn natuurlijk, vandaar ook de naam. Maar besef jij je ook dat je vanuit je comfortzone niet groeit, maar stil staat?
door Annemiek & Co 17 feb., 2022
Waarom Anders Leren met Paarden?
Meer posts
Share by: