Anders Leren met Paarden


Steeds meer kinderen lopen tegenwoordig helaas vast op school. Leuke, creatieve en vaak sportieve kinderen die te maken krijgen met faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen. Kinderen die AD(H)D, dyslexie, autisme, hoogbegaafdheid, etc hebben.

Ondanks extra instructies en ondersteuning blijven de resultaten achter en gaat het kind met tegenzin of helemaal niet meer naar school. Anders Leren met Paarden is vaak een mooie ingang om op een positieve manier met leren en school bezig te zijn. Op school worden deze kinderen iedere dag weer geconfronteerd hun onvermogen omdat de manier waarop de lesstof wordt aangeboden niet past bij hun leerstijl. Maar dat kan anders...


Met Anders Leren met Paarden ervaren kinderen dat ze wel degelijk kunnen leren omdat de lesstof aansluit bij hun 'leerstijl': in beweging, visueel en kinesthetisch (aanraking, intuïtie, gevoelens). In plaats van stilzittend en voornamelijk een beroep te doen op horen en denken.

Door Anders Leren met Paarden verbeteren schoolresultaten, het zelfvertrouwen groeit en kinderen gaan weer met plezier naar school. En wat is er nou leuker dan een juf met een paard als onderwijsassistent!?


Bij Anders Leren met Paarden mogen de kinderen wel op het paard, dit is anders ten opzichte van de reguliere paardencoaching. Door de driedimensionale beweging van het paard communiceren beide hersenhelften bij het kind optimaal. Het paard zorgt voor evenwicht in het rationele en het emotionele brein, het zogenaamde limbische evenwicht.  Alle zintuigen doen mee tijdens de oefeningen die we zowel op als naast het paard doen, zodat de lesstof  goed beklijft. Doordat de paarden zoveel impact hebben zal de leerervaring beter blijven hangen dan in een regulier traject.

Anders Leren met Paarden is geschikt voor kinderen op de basisschool t/m de brugklas, regulier als speciaal onderwijs. Voor kinderen met hoog, gemiddeld of laag IQ. En de steeds groter wordende groep van thuiszitters en schooluitvallers onder kinderen. De lesstof en modules van Anders Leren met Paarden sluiten aan op de manier van lesgeven op school.


Met Anders Leren met Paarden combineren we het werken aan sociaal- emotionele ontwikkeling, zoals meer zelfvertrouwen, én het leren van nader te bepalen vakken. Er is keuze uit verschillende modules:


  • spelling
  • breuken
  • klokkijken analoog/digitaal
  • tafels
  • werkwoordspelling
  • optellen/ aftrekken
  • ruimtelijke oriëntatie
  • mindset


Iedere sessie start met een korte instructie. Alles wordt 'topdown' aangeboden: we beginnen met een totaaloverzicht en zoomen daarna in op de afzonderlijke onderdelen/ regels. In de paardenbak bouwen we deze onderdelen na met kleurige materialen, zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd kunnen worden en de kinderen er een beeld bij hebben. Na het klaarmaken van het paard volgt een warming up en gaan we aan de slag. Vervolgens doen we bepaalde oefeningen en spelletjes tussen de spelling- of rekenregels met het paard. Dit kan zowel op als naast het paard.

In gemiddeld 6-8 sessies, wordt de achterstand in een vak ingehaald en groeit het zelfvertrouwen van jouw kind.

In sommige gevallen is maatwerk nodig en heeft een kind langdurige ondersteuning nodig.


 Benieuwd wat Anders Leren met Paarden voor jouw kind kan betekenen?


Neem snel contact op
Share by: